Thursday 19 January 2012

NILAI SEORANG SAHABAT


Oleh : Zara Nur Arissa

Aku melihat dia dari kejauhan,
Wajah yang kurindui,
Sedih, Suram, Letih, Penat.

Aku cuba mencari wajahnya yang dulu,
Wajah yang sentiasa membuat ku ketawa,
Wajah yang selalu mengusikku,
Wajah yang selalu membuat ku tertunduk malu,
Wajah yang membuatkan ku lupa segala masalahku.
Tapi  kini,
Wajah itu telah tiada,

Wajahnya kini,
Mempamerkan ketabahan hatinya,
Ketabahan dalam menghadapi dugaan hidup,

Wajahnya kini,
Menunjukkan kekuatan dirinya,
Kekuatan dirinya dalam mengharungi pahit gentir hidup ini.

Aku kata aku menerima ketentuan takdir,
Tapi kenapa aku masih mengeluh nasibku begini?
Aku kata aku boleh terima keputusan yang telah dibuat,
Tapi kenapa aku masih mencari dia untuk membantuku mengubah keputusan itu?

Aku mencari dia,
Aku menceritakan bebanan yang kutanggung,
Aku megeluh dihadapannya,
Aku memaksanya membantuku…

Tanpa aku sedari,
Yang hatinya sendiri sedang berduka,
Dirinya sedang berhadapan dugaan yang lebih hebat dariku,
Hidupnya sedang diuji…

Namun,
Dia tidak pernah mengatakannya,
Dia menasihatiku,
Dia memujukkku,
Dia menenangkan hatiku yang sedang bercelaru ini.

Dia lakukannya tanpa sedikitpun memberitahuku,
Bahawa hatinya sedang merintih,
Perasaannya sedang dilukai,
Hidupnya sedang diperkotak katikkan.
Tapi,
Dia biarkan masalahnya,
Dia cuba menyempurnakan dirinya untukku…
Kerna,
Aku sahabatnya.

Tapi,
Layakkah aku digelar sahabatnya?
Adilkah dirinya menerima sabahat sepertiku?
Bodohkah aku seandainya aku melepaskan sahabat sepertinya?

Aku insan terpilih,
Terpilih untuk menjadi sahabatnya,
Namun aku tak menghargainya,
Aku menjadikannya dahan untuk aku bergayut,
Apabila sudah penat, aku lepaskannya,
Aku biarkan dirinya sendiri.

Aku bertuah memiliki sahabat sepertinya dan
Aku malang kerana tidak menghargai dirinya…..

No comments:

Post a Comment