Friday 10 February 2012

LOVE : PERMATA KASIH

Oleh : Zara Nur Arissa

Hati ini berbisik sendirian
Kenapa permata ini dimusnahkan
Kenapa kaca ini disinari cahaya
Hati ini terus berbisik
Seolah memanggil dikau
Untuk menerang segala yang ku pasti
Kerna ku tidak mahu dilukai

Ku pohon sinarilah permata ini
Permata ini yang telah kita cipta
Dari dua jiwa sekeping hati
Biarlah kaca itu berderai
Ku tak sanggup lagi
Membiarkan mutiara ini jatuh
Meninggalkan kelopak ini
Jangan biarkan permata ini musnah
Hanya kerana kaca itu
Sinarilah permata ini

LOVE : MEMORI YANG TERPENDAM

Oleh : Zara Nur Arissa

Kenangan yang telah kita ukir
Kini terus menghantuiku
Hidupku diselubungi kesepian
Kau pergi tatkala
Rindu ini minta diubati
Tika hati ini pinta dikenali
Kau pergi meninggalkan
Segala memori lalu
Yang tak terdaya untukku lontar jauh

Tiap detik hati ini mengukir namamu
Tiap saat bibirku menyusun kata untukmu
Tiap waktu mata ini menanti
Bayangan wajahnu
Bilakah masa ini
Akan terhenti untuk kita
Untuk kita renungi
Sisa-sisa masa lalu
Yang telah kita abadikan
Untuk mencapai segala yang diimpikan
Mampukah aku menanggung segala ini
Kembalilah
Inilah harapanku
Di kala ini

LOVE : SIMFONI RINDU

Oleh : Zara Nur Arissa

Bunga berkembang mekar
Dan pintu mula mengorak langkah
Kerinduan datang lagi

Titisan mutiara putih
Menutupi kelopak ini
Dan aku tersungkur
Di atas tilam emas

Ku kucup permata hati
Sebagai simfoni rindu
Terus mendayu
Dan akhirnya sayu

Thursday 9 February 2012

TEMAN SEJATI

Oleh : Zara Nur Arissa

Sesekali ingin aku kembali
Mengenang masa lampau bersamamu
Menarik ingatan setelah sekian lama
Terpisah oleh detik dan jarak

Temanku
Berpisah kita di sini
Bukannya bererti
Berpisah silaturrahim
Berpisahnya kita di sini
Adalah untuk melukis masa depan
Dan kemudian mengumpul kembali
Detik dan jarak untuk pertemuan akan datang

Pertemuan yang akan menentukan
Warna masa hadapan
Yang terpisah oleh takdir
Akan kita nantikan
Walaupun sudah terpisah waktu



Wednesday 8 February 2012

SAHABAT


Oleh : Zara Nur Arissa


Sahabat
Dialah insan
Yang kunantikan kehadirannya
Yang kudambakan keikhlasannya
Yang kurindukan genggamannya

Kerana ku tahu
Dia akan menegurku agar ku tidak salah
Memimpinku agar ku tidak jatuh
Mengajarku agar ku tidak lemas
Menasihatiku agar ku tidak mendongak ke langit

Sahabat
Jika ia boleh diukur
Berikan aku unit ukurannya
Akan ku kira panjangnya

Jika ia boleh dinilai
Berikan aku harganya
Akan ku bayar nilainya

Jika ia boleh disukat
Berikan aku timbangannya
Akan ku pikul beratnya

Untuk memilikinya
Ku sanggup mengukur panjangnya
Ku sanggup membida harganya
Ku sanggup memikul bebannya
Kerna ku tahu
Pulangannya tidak ternilai

KRITIKAN TERHADAP TEORI ROSTOW DAN KARL MARX

Rostow merupakan seorang tokoh ekonomi yang menganalisis mengenai proses pembangunan. Walaupun Rostow bukanlah orang pertama yang menganalisis proses pembangunan, namun Teori Tahap Pertumbuhan yang dikemukakannya menjadi salah satu teori yang paling banyak mendapat perhatian.
Keadaan ini dijelaskan oleh beberapa faktor, antaranya adalah seperti berikut:

              I.      Analisis mengenai proses pembangunan yang dikemukakan oleh beliau, bukan sahaja menyelidik mengenai perubahan-perubahan yang bersifat ekonomi tetapi juga perubahan yang bersifat sosial dan politik;

            II.      Analisis yang dikemukakan adalah analisis pertumbuhan yang lengkap kerana bukan sahaja menganalisis mengenai perubahan secara menyeluruh tetapi juga perubahan yang berlaku dalam pelbagai sektor ekonomi; dan

         III.      Beliau juga mengemukakan beberapa peringkat pembangunan dan menjelaskan sifat-sifat yang ada dalam setiap peringkat tersebut.

Tahap-tahap pertumbuhan yang dikemukakan oleh Rostow adalah :
1)     Tahap Masyarakat Tradisional
Ciri-ciri masyarakat dalam tahap pertama ini ialah berbentuk feudal yang kurang memberi galakan kepada mobiliti ke atas, wujud kelas dalam masyarakat dan agihan pendapatan juga tidak seimbang.

2)     Prasyarat untuk Lepas Landas
Pada tahap kedua pula, prasyarat untuk pertumbuhan ekonomi yang mapan mula dibentuk. Di Eropah Barat, tahap ini melibatkan perubahan radikal dalam 3 sektor bukan industri.

3)     Tahap Lepas Landas
Ciri-ciri pada tahap ketiga pula adalah sangat penting kerana tahap ini didefinisikan sebagai revolusi industri iaitu dicirikan oleh perubahan radikal dalam cara pengeluaran.

4)     Tahap Gerakan Ke Arah Kedewasaan
Tahap keempat pula adalah kemajuan yang yang dicapai oleh sesebuah masyarakat. Masyarakat kini sudah berupaya menggunakan teknologi dan banyak sektor utama telah dibangunkan.

5)     Tahap Penggunaan Tinggi
Ciri-ciri yang ada pada tahap yang terakhir ialah masyarakat lebih mementingkan kebajikan dan keselamatan. Mayarakat sudah matang untuk mencapai tahap ini selepas pencapaian dalam pertumbuhan ekonomi yang pesat.

Walaupun ada yang menerima tahap pertumbuhan yang dikemukakan oleh Rostow, namun terdapat juga pihak yang menolak teori yang dikemukakan ini. Kritikan utama yang diterima oleh Rostow adah mengenai perbezaan setiap tahap yang kabur atau kurang jelas. Malah ia juga sukar untuk dibuktikan secara emprikal dan kemungkinan ada sesebuah Negara yang tidak mengikut urutan tahap yang telah ditetapkan.

Keadaan ini jelas dibuktikan dengan melihat kemajuan yang dicapai oleh Negara Jepun dan Korea Selatan. Kedua-dua Negara ini tidak melalui peringkat pertumbuhan yang dikemukakan oleh Rostow, di mana kedua-dua nNegara ini tidak menjalankan sektor tradisional pada peringkat awal pertumbuhan ekonomi negaranya.

Karl Marx adalah salah seorang tokoh yang mengkaji mengenai pertumbuhan ekonomi. Karl Marx menganalisis dan mengatakan bahawa tingkat teknologi yang rendah dan kurangnya sumber kekayaan alam bukanlah punca utama kepada masalah pembangunan. Malah, Karl Marx menolak sistem Kapitalis dan menerima sistem Sosialis. Seperti juga Rostow, Karl Marx juga membahagikan perubahan pembangunan kepada lima tahap iaitu :
1)     Masyarakat Primitif
2)     Perhambaan
3)     Feudal
4)     Kapitalis
5)     Sosialis atau Komunis

Karl Marx berpendapat dalam teorinya bahawa pada sistem kapitalis akan wujud dua kumpulan utama iaitu Kumpulan Kapitalis dan Kumpulan Pekerja. Kumpulan kapitalis merupakan kumpulan yang menambahkan kekayaan melalui penggunaan stok modal, manakala golongan pekerja adalah golongan yang memiliki tenaga untuk dijual.

            Karl Marx menambah bahawa, golongan kapitalis suka menolong golongan yang setaraf dengan mereka serta suka menggunakan teknik penjimatan buruh. Keadaan ini akan mewujudkan pengangguran. Malah kadar upah yang diberikan kepada buruh juga akan berkurangan. Kesannya, kadar pengangguran akan meningkat dan golongan pekerja akan terus berada dalam kemiskinan. Keadaan ini menyebabkan berlakunya pertentangan antara pemilik modal dengan pekerja yang seterusnya akan mewujudkan masyarakat sosialis atau komunis.

            Walaupun Karl Marx memberikan padangan yang sedemikian, namun masih terdapat pekerja-pekerja di Barat yang lebih menyokong sistem kapitalis kerana mereka mendapat untung yang lebih dalam jangka panjang melalui peningkatan output di bawah sistem Kapitalis berbanding dengan sistem Sosialis . Ini terbukti apabila Negara Komunis jatuh satu demi satu dalam tahun 1980-an dan Negara tersebut telah menukarkan sistemnya kepada sistem Demokrasi.